BADER I LYKKE: Malene og ektemannen Dallas elsker å pusse opp. – Det startet under pandemien da vi pusset opp badene hjemme. Vi brukte ny koronavennlig teknologi fra Norfloor som gjorde det lett å være kreativ, sier hun og mener alle bør ha planter på badet. Det er Dallas helt enig i. (Foto: Dag Myrestrand)

Malene og Dallas fant en COVID-19-vennlig løsning da de skulle pusse opp sitt bad

Og skaffet seg dermed en ny arbeidsplass.

Da Malene (33) og ektemannen Dallas (42) pusset opp sitt første bad, ble hun hodestups forelsket i fliser, dusjnisjer og en ny koronavennlig teknologi.
 Derfor vil jeg pusse opp på heltid, sier tobarnsmoren fra Stavanger.

Tekst: Robert Walmann/ifi.no
Foto: Dag Myrestrand, Blinkskudd AS og privat

Det startet med et huskjøp i Stavanger og to bad som måtte renoveres. Malene Myrestrand og hennes australske ektemann Dallas M.C. Kerkenezov, gikk løs på prosjektet med bare nevene. Her skulle det bli bad med stor B. Men først måtte planløsningene endres og rommene innredes.

Flyter rundt

– Planløsningen må være perfekt før du kan gjøre noe som helst annet. Derfor flyttet vi vegger og forlenget rør. Rommet må ha en god flyt. Og det er ikke så dyrt som man skulle tror, du må bare tørre å spørre rørleggeren om hva det vil koste, sier hun og forklarer at de først tegnet på gulvet for å se og føle hvilken planløsning som fungerte best.

GOD PLAN: Ekteparet fra Stavanger brukte mye tid på finne en god planløsning, forteller Malene Myrestrand.

Enkelt under korona

Å innrede et bad i dag krever kun interesse, internettlinje, en stor kopp kaffe og en behagelig stol. For ny teknologi gjør at du ikke trenger å løpe rundt i butikker på jakt etter fliser, dusj, do og skap.
– I disse COVID-19 tider er denne teknologien en gave til oss som elsker å pusse opp. Jeg bestilte en digital tegnetime hos en stor flisforhandler, og eksperten der møtte meg på Skype. Hans unike program visualiserte badet vårt. Vi hadde på forhånd sendt inn plantegninger og inspirasjonsbilder, og han delte sin skjerm slik at vi kunne leke oss frem med ulike innredninger, plasseringer av toalett, badekar, skap, dusj og ikke minst valg av fliser, forteller hun.  

Bitt av basillen

Det gjelder å holde tungen rett i munnen når bad skal pusses opp. Det kan dyrt å angre.
– Derfor bør du tenke deg om før du velger fliser, farger, plassering og innredning. Med teknologien fra Norfloor gikk det langt lettere enn vi hadde fryktet Å sitte hjemme i sofaen å tegne og visualisere hvordan badet kan bli, det ga mersmak. Nå vil jeg bare fortsette å hjelpe andre med oppussing, sier Malene.

Derfor går hun «all in» og vil dele av sin teft for å skape lekre bad. Så langt har hun hjulpet familie og venner. I disse dager fullfører hun sitt åttende bad.
– Fordi det er gøy å bade i gode løsninger, sier hun.

Malenes 4 baderomstips
1. Hent de fine vasene fra stua og bruk dem med store blomster og planter på badet.
2. Unngå bevegelige ting. Da unngår du slitasje. Bruk eksempelvis faste dusjdører.
3. Lag integrerte nisjeløsninger slik at du ikke må henge opp skap og hyller.
4. La dusjveggene gå helt opp til taket. Det gir en illusjon om ekstra høyde.

PÅ FULLTID: Oppussingen av badene hjemme i Stavanger ble så vellykket at Malene har bestemt seg for å realisere drømmen om å bli interiørkonsulent. – Jeg vil hjelpe folk med å pusse opp bad og hus. Ny tegneteknologi gjør prosessen enkel og morsom, sier hun.

160.000 bad venter på oppussing i år

Kåre Elnan hos Prognosesenteret forteller at det er 27 prosent av husholdningene som planlegger å pusse opp innvendig i år, hvorav 24 prosent vil pusse opp bad. Det betyr at om lag 160 000 husstander planlegger å pusse opp badet.

– Dette har tatt helt av

Andreas Aasen er designkonsulent hos Norfloor Strømmen. Han hjelper folk som Malene og Dallas med å visualisere hvordan et bad kan bli gjennom sitt fotorealistiske 3D-program. 
– Dette har tatt helt av. Folk er helt ville. Vi har hatt flere hundre timer med kunder. Vi startet dette da pandemien kom, og vil fortsette å tilby tjenesten når pandemien er over. Fordi ikke alle har tid til å dra ut å se i butikker. Gjør jobben hjemmefra. Det er det enkelt og behagelig, sier han.

Bransjeorganisasjonen IFI heier på digitale løsninger

Kristian Owren er administrerende direktør hos Informasjonskontoret for farge og interiør (IFI). Han tror vi vil se flere nye digitale oppussingsløsninger i tiden fremover.
– Fordi pandemien utfordrer oss til å tenke nytt. Det at løsningen til en kommersiell aktør kan skape arbeidsplasser slik som i Malenes tilfelle, det er godt nytt i en krevende tid, sier han.

Opprettet
19.12.2022
Oppdatert
19.12.2022
Icons/Large/Chat