Hvor monokrom tør du være? - Bygger´n

Hvor monokrom tør du være?

Monokrom betyr ikke at rommet er «ensfarget» hvitt, beige eller grått. Hvilken som helst farge på fargesirkelen kan brukes. Nå ser vi ofte interiør basert på blå, røde og grønne monokrome paletter.

TENDENSER: I tendensutstillingen på Oslo Design Fair i januar der tidens trender ble tolket, var fargesettingen monokrom. Stuen var i frodige rødnyanser med en herlig miks av former og materialer. Stylister: Kirsten Visdal og Per Olav Sølvberg. Inger Marie Grini/ODFTENDENSER: I tendensutstillingen på Oslo Design Fair i januar der tidens trender ble tolket, var fargesettingen monokrom. Stuen var i frodige rødnyanser med en herlig miks av former og materialer. Stylister: Kirsten Visdal og Per Olav Sølvberg. Inger Marie Grini/ODF

Ton-i-ton er et annet begrep på samme fargesettingsmetode. «Samme farge» betyr ikke at alt er likt, men at fargene som er brukt i rommet stammer fra samme farge på fargesirkelen. Denne fargen brukes i mange forskjellige nyanser.

Populær fargeoppskrift

Dette er en enkel oppskrift, der det er lett å lykkes. Én farge kan høres lite ut, men det er et stort register med nyanser å spille på spille på, fra de helt lyse, nesten hvitaktige nyansene, til de mørke, nesten sorte.
Du kan også variere i kulørstyrke fra lyse, lette pasteller til de mest kulørsterke «knallfargene». Mellom disse ytterpunktene ligger det utallige mellomnyanser.

STRAMT: Monokrom fargesetting i rødt var også tema på Skandinavias store interiørmesse i Stockholm i fjor. Med enklere former, hardere overflater og større kontrast mellom nyanser blir stilen og atmosfæren strammere enn eksempelet over. Mathias Nero/Stockholm Design FairSTRAMT: Monokrom fargesetting i rødt var også tema på Skandinavias store interiørmesse i Stockholm i fjor. Med enklere former, hardere overflater og større kontrast mellom nyanser blir stilen og atmosfæren strammere enn eksempelet over. Mathias Nero/Stockholm Design Fair

Skap stemning 

GULV: Opplevelsen av helhet blir større når også gulvet er en del av den monokrome paletten. Her er det teppegulv fra Tarkett. Mathias Nero/Stockholm Design FairGULV: Opplevelsen av helhet blir større når også gulvet er en del av den monokrome paletten. Her er det teppegulv fra Tarkett. Mathias Nero/Stockholm Design Fair

Det er atmosfæren du ønsker som avgjør hvilke nyanser du bør velge. Mest liv og variasjon blir det med store kontraster og mange nyanser.

Ønsker du en lys og lett atmosfære bruker du flest lyse nyanser. For å få mer variasjon kan du sette til noen detaljer i mørkere nyanser.
Mengden av hver nyanse påvirker også helheten.

GULV: I den lune stuen på ODF var det brukt rød linoleum fra Tarkett på gulvet, en fin kontrast til de myke og matte materialene som ellers preget miljøet. Styling: Kirsten Visdal og Per Olav Sølvberg. Inger Marie Grini/ODF
GULV: I den lune stuen på ODF var det brukt rød linoleum fra Tarkett på gulvet, en fin kontrast til de myke og matte materialene som ellers preget miljøet. Styling: Kirsten Visdal og Per Olav Sølvberg. Inger Marie Grini/ODF

Materialet påvirker fargen 

LYST OG LETT: Med lette, friske nyanser og lette, taktile og myke tekstiler blir atmosfæren lett og lys. LYST OG LETT: Med lette, friske nyanser og lette, taktile og myke tekstiler blir atmosfæren lett og lys. 

Et annet forhold som virker inn på hvordan vi opplever fargen er materialets tekstur. Fargen oppleves sterkere på et hardt og slett materiale enn på et mykt og taktilt.

Form og linjer

Linjer og form er også med å påvirke helhetsinntrykket. Med rette vinkler, og stramme former får rommet et mer formelt og behersket uttrykk enn med mer organiske former og volum.

KONTRASTER: Uttrykket blir friskere og får mer fart med stor kontrast mellom lyse, mørke og fargesterke nyanser. Litt hvitt gjør helheten renere og klarere.
KONTRASTER: Uttrykket blir friskere og får mer fart med stor kontrast mellom lyse, mørke og fargesterke nyanser. Litt hvitt gjør helheten renere og klarere.

MALING: Det er ro og lite som «roter til» når alle flater er malt og kontrasten i tekstur og fargenyanser er liten.
MALING: Det er ro og lite som «roter til» når alle flater er malt og kontrasten i tekstur og fargenyanser er liten.

GRØNT: I dette badet er grønt kombinert i mange ulike nyanser og forskjellige materialer. I bakgrunnen skimtes en blå stue. To naborom, i nabofarger som står fint til hverandre. Bildet er fra trendutstillingen på Stockholm Design Fair 2017.
GRØNT: I dette badet er grønt kombinert i mange ulike nyanser og forskjellige materialer. I bakgrunnen skimtes en blå stue. To naborom, i nabofarger som står fint til hverandre. Bildet er fra trendutstillingen på Stockholm Design Fair 2017. 

GRÅTT: Noen små sidesprang kan være nødvendig for å få ønsket resultat. I dette miljøet stammer nok grånyansene fra flere punkter på fargesirkelen, men det oppleves likevel monokromt. Miljøet er fra tendensutstillingen på Oslo Design Fair.
GRÅTT: Noen små sidesprang kan være nødvendig for å få ønsket resultat. I dette miljøet stammer nok grånyansene fra flere punkter på fargesirkelen, men det oppleves likevel monokromt. Miljøet er fra tendensutstillingen på Oslo Design Fair.

LYS: Spill mellom lys og skygge skaper spenning i et monokromt miljø. Baderommet er fra tendensutstillingen på Oslo Design Fair og skapt av stylistene Kirsten Visdal og Per Olav Sølvberg.
LYS: Spill mellom lys og skygge skaper spenning i et monokromt miljø. Baderommet er fra tendensutstillingen på Oslo Design Fair og skapt av stylistene Kirsten Visdal og Per Olav Sølvberg.

Kilde: IFI

Finn nærmeste butikk

Norgeskart